חיפוש
 
לדף הבית >>     פרשת השבוע >>

שבת פרשת תרומה תשע”ט

 

כהוכחה ניצחת להימצאותו של הקב”ה בתוך בני ישראל כמו שאומר הכתוב: ”ועשו לי  מקדש ושכנתי בתוכם”.החל מפרשת השבוע ועד לסיום חומש שמות נעסוק בהוראה ובתיאור בנין המשכן במידבר. המשכן שימש 

 

הלשון בתוכם מדגיש את נוכחותו של הקב"ה בתוך כל אחד . לפי מספר פרשנים  ביקשו בני ישראל להמשיך ולהרגיש ולחוש את נוכחותו של הבורא –נותן התורה- בתוכם.

לאחר כמה מאות שנים בארץ ,בונה שלמה את  בית המקדש הראשון. הבית  המפואר מתואר בספר מלכים  ושימש לפולחן יומי ולמקום עליה לרגל  בחגים ליהודים (וגם לנוכרים).  וגם  שם נאמר הביטוי  בהפטרה לשבת: "ושכנתי בתוך בני ישראל" ,

 בימינו בית כנסת מכונה "מקדש מעט"  ולכן בכל קהילה יהודית היווה בית הכנסת  בנין  של קבע כשכל חבר קהילה הרגיש שם כמו בבית .והשתדלו בכל פעם לפארו ככל יכולת הקהילה .בתוך המשכן כמו בתוך המקדש היו כלים שונים שעד היום נמצא רמזים להם בבתי כנסת כמו : ארון. פרוכת,  בימה מנורה, נר-תמיד. מעניין שהמקדש שנבנה בירושלים היה באזור שלא שייך לשום שבט (ירושלים לא נחלקה לשבטים) כדי שכל העולים לרגל ירגישו שייכות אליו. מצער שלפעמים שומעים כאן מספר קטן של תושבים המביעים התנגדותם  לבניית בית כנסת או בית מדרש בשכונתם בטענה לירידת ערך דירתם. הייתי מצפה שלהיפך, שתושבים ייאבקו יותר כדי לזכות ולגור ליד  מרכז רוחני חשוב.

ברוב המקומות, מנסים חברי הקהילות  בעיר לתחזק על חשבונם את בתי הכנסת ככל יכולתם. ועל כך מגיע להם יישר כוח. רבים מתושבי העיר   גם אלו שלא מתפללים שם בכל יום. נהנים משימוש בבתי הכנסת באירועים שונים כמו  חגיגת עליה לתורה של בר מצווה  או שבת חתן.

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

יש לי שאלה לגדי ברקאי
לשכת המסחר

 

מדורים