חיפוש
 
לדף הבית >>     הורים וילדים >>

סדנאות הרצאות מעשירות במגוון נושאי הורות

 

סדנת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז, שהתקיימה במכללת הורים, העניקה כלים להעצמת ”אפשר לחיות עם זה,  זו יכולה להיות אפילו מתנה” הילד ולהעלאת הדימוי העצמי שלו * מנחת הסדנא, תמר לביא: ”אין ספק שלגדל ילד עם הפרעת קשב זהו אתגר” * מכללת הורים מפעילה סדנאות בעלות מסובסדת ואף הרצאות מעשירות במגוון נושאי הורות ללא תשלום

 

"אין ספק שלגדל ילד עם הפרעת קשב זהו אתגר ולא תמיד קל" אומרת תמר כהן לביא, מנתחת התנהגות ומדריכת הורים וצוותי חינוך, שמעבירה במכללת הורים סדנאות להורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז "זו הפרעה מולדת שבדרך כלל מועברת על ידי אחד ההורים וזה משפיע על הרבה תחומים אפשריים במיוחד על התחום הרגשי". בסדנה השתתפו 16 זוגות הורים לילדים עם הפרעות קשב. ההורים הגיעו לתשעה מפגשים שהתקיימו מידי שבוע במרכז הקהילתי בשיכון המזרח.

ההורים קיבלו כלים להתנהלות נכונה ויעילה מול האתגרים אותם מציבים הילדים וכלים להעצמת הילד ולהעלאת הדימוי העצמי שלו. מבחינת ההורים, הם למדו לשלוט על הכעס ובעיקר הבינו עד כמה התפקיד ההורי חשוב כמודל עבור הילד.

"הפרעת הקשב יכולה להיות אפילו מתנה אם לומדים להסתכל על זה כיתרון" מסבירה כהן לביא "דווקא ילד שאינו יכול להתרכז בדבר אחד, יכול לעשות כמה דברים במקביל. ילדים עם הפרעות קשב הם חכמים ורגישים. מצד אחד הם מאוד מאתגרים את ההורים, אך אם לומדים לחיות עם זה ולומדים איך להתמודד עם זה ,הילד יכול להצליח בגדול".

המפגשים עסקו בהבנת הפרעת הקשב, הכרת המאפיינים של ילדים עם הפרעות קשב ובבעיות ההתנהגות של הילד בבית ובבית הספר.

מכללת הורים בראשון לציון, שהוקמה על ידי מינהל החינוך בעירייה לפני כעשרים שנה, הפכה זה מכבר למוסד חינוכי להורים בולט בעיר שמושך אליו אלפי הורים מדי שנה. הנושאים מגוונים ופונים להורים מגיל הרך ועד לבוגרים. כאמור לצד ההרצאות, מציעה מכללת הורים שורה ארוכה של סדנאות בעלות מסובסדת.

מנהלת מכללת הורים, ליליאן בלום, מציינת כי מטרת המכללה היא לעודד דיאלוג בין המערכת המשפטית והמערכת הבית ספרית, להכשיר הורים  בתחום ההורות והתחומים פדגוגיים ולימודיים, להקנות כלים וידע להורים ליצירת דיאלוג במשפחה ועוד.

 

מנחת הסדנא, תמר כהן לביא, משתפת במספר טיפים כללים המסייעים להתמודדות עם ילד בעל הפרעת קשב וריכוז:

  1. העצמת הילד- ילדים בעלי הפרעת קשב רגילים לשמוע ביקורות, טענות ותלונות מצד ההורים, המורים וגם מחברת הילדים. כועסים עליהם על כך שאינם עומדים בציפיות, מפריעים, מרעישים ולא מצליחים. קשה לגדול בתחושה שאתה מאכזב את הסובבים אותך. ילדים אלה סופגים הערות פוגעות על בסיס יום יומי והדבר מחלחל לתוכם ופוגע בדימוי העצמי שלהם.

על מנת לשפר ולהעלות את הדימוי והביטחון העצמי חשוב מאוד לחזק אצל הילד את התחומים בהם הוא חזק.

ניתן לעשות זאת למשל ע"י פיתוח כשרון מסוים או שליחה לחוג אותו הילד אוהב אך החשוב מכל הוא להיות מודעים לכך שהילד צריך לשמוע כמה שיותר דברים טובים עליו ועל מעשיו.

  1. מודעות לקשיים והכרת מאפייני הקשב- מודעות לקושי היא חלק מהפתרון. כדאי שכל הורה יערוך רשימה במה הפרעת הקשב באה לידי ביטוי בהתנהגויות הילד. חשוב לציין שלעובדה שלילד יש לקות מוגדרת, תווית הנקראת "הפרעת קשב" אינה נותנת לו לגיטימציה להתנהג באופן שאינו הולם. ניתן לסייע לו  ולאמן אותו בתגובות נכונות וחלק מהסיוע הוא המודעות לקשיים.
  2. רוטינות קבועות- ככל שרוטינות היום יהיו קבועות וחוזרות על עצמן מידי יום, לילד יהיה קל יותר לעבור מפעילות מהנה לפעילות פחות מהנה כמו למשל המעבר מצפייה בטלוויזיה להכנת שעורי בית.
  3. מילה טובה- חזקו אותם בכל פעם בה הם מגלים איפוק ושליטה על התגובות ובכלל בכל פעם בה הם מפגינים התנהגות טובה. ככל שתבחרו להתמקד בדברים הטובים הם יתרבו בהתאם.
  4. הפרעת קשב – יש גם יתרונות , הפרעת קשב היא לא בהכרח דבר שלילי וניתן להשתמש לחיוב בחלק בתסמיני ההפרעה ולראות בהן יתרון עצום לדוגמה- דווקא חוסר היכולת להתמקד במשהו מסוים יכולה לסייע להם לעשות כמה דברים בו זמנית, רמות האנרגיה הגבוהות יכולות לסייע להם לעבוד שעות ארוכות והאימפולסיביות יכולה לסייע להם לקחת סיכונים וליזום תהליכים. כהורים חשוב שנמנע מלהסתפק בתווית ההפרעה ונדע שבמידה והילד מאובחן עם הפרעת קשב עלינו להיות מודעים ליתרונות ולחסרונות ההפרעה. אסור לנו להיכנע להתנהגויות או לקבל אותן בגלל ההפרעה. תפקידנו לסייע להם ולתת להם כלים שיסייעו להם להסתדר בחיים.
 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים