חיפוש
 
לדף הבית >>     ולד קספוטין >>

האם הבית שאתם גרים בו מסוכן?

 

לאחר מקרה של קריסת בניין מגורים בחולון כאשר רק בנס ניצלו חיים של עשרות בני אדם כל תושב שואל את עצמו האם הבניין שלי תקין? האם יכול להיות שהבניין שלי גם יקרוס? לפניי שנעמוד בפניי שוקת שבורה ואסון האם לעירייה יש תוכנית לחיזוק מבני העיר?

 

לפניי מספר ימים חברי מועצת העיר של ראשון לציון הגישו הצעות לסדר בהם הם דורשים במיידי לבדוק מבנים בעיר.

בהמשך פניתי במכתב לראש העיר בעניין, (ולא בפעם הראשונה), בנוגע לבטיחות מבני מגורים בעיר: 
"לאחר קריסת המבנה בחולון כאשר בנס נוצלו חיים של עשרות בני אדם, הנושא של בטיחות המבנים בעיר שוב עלה על סדר היום. לצערי הרב, גורמים כאלה או אחרים מתחילים לדבר או לעשות משהו בנושא רק כאשר קורה דבר אך כעבור זמן קצר מאוד העניין שוב יורד מהשיח.
דוגמה לכך גם המקרה בו ברחוב הורוביץ הבניין של 4 קומות החל להיסדק בצהרי היום והדיירים של 16 דירות פונו על ידי העיריה ולאחר מכן נעשה חיזוק.
גם כשהענין שנחשף לפני כ 4 שנים על ידי תושב העיר, חבר ועדה מל"ח מירל לוטן, מבנה ברחוב אנילביץ שרק עכשיו, לאחר אותו מקרה בחולון מפנים וכדומה.
לצערי, שנים רבות, במקום לדאוג לחיי אדם, העירייה דאגה יותר ליופי ואולי גם לפרנסה של חברות כאלה או אחרים על ידי כך שזרקה, לטעמי וממשיכה לזרוק מיליונים על שיפוצי החזיתות, טיח וצבע, וזה למרות, שממזמן קיימת תכנית מאושרת לחיזוק מאות מבנים בעיר, תוכנית שקידם ראש עיר לשעבר מאיר ניצן.
התוכנית זאת אמורה הייתה לתת פתרון לכ 15.000 יחידות דיור, לתת לעשרות אלפי מתושבי העיר תחושת ביטחון גם מפני רעידת אדמה, גם טילים וכמובן קריסה כתוצאה של ההתיישנות.
יש מבלי לחכות למקרה הבא ולקוות לנס, ליצור תוכנית בדומה לתוכנית של מר ניצן או להשתמש בקיימת, להחזיר לפעילות ועדה בנושא תמ"א 38 שבעבר בראשה עמד אוהד אוזן ובוטלה בקדנציה שלך, להשקיע בה תקציבים, במקום מיליונים בתרבות הדיור ועוד צעדים נוספים, על מנת, לדאוג לביטחונם ולשלומם בטרם מקרה כזה או אחר שללא ספק עלול לקרות אם לא נעשה משהו כדי למנוע זאת.
בטוח שמר מאיר ניצן ישמח לייעץ בנושא."
היום כבר יש רשימה של מאות מבנים המוגדרים "מסוכנים", המופיעה באתר של העירייה, מה עושים עם זה? לא ברור מה המהות שלה וממתי היא? לפי איזה הקריטריונים היא נוצרה? וכדומה, גם לזה אין היום מענה אמיתי ונגיש לתושב. לטעמי יש הרבה דברים, שניתן לעשות אותם כבר היום עם היה רצון אמיתי לכך ודאגה אמיתית לנושא. אני חושב שמקבלי ההחלטות חייבים לחשוב, אולי במקביל, מה העירייה תעשה לאחר הסקר כאשר אציין שוב, הסקר הזה כבר ישנו, מה הלאה"
להלן הרשימה מאתר העירייה לבדיקת רשימת הבתים המסוכנים בראשון

אוהד אוזן, חבר מועצת העיר לשעבר ומחזיק תיק תמא 38 בעבר, ראש מטה ימינה בעיר מסביר : "נושא המבנים הנדרשים חיזוק בכלל והמבנים המוגדרים כמסוכנים בפרט, צריכים לעמוד בראש סדר העדיפויות של מנהל ההנדסה ברשויות המקומיות .
בעת שכיהנתי חבר מועצת העיר החזקתי בתיק תמ"א 38 בשיא פריחת המיזם החשוב הזה, בו חיזקנו עשרות מבנים לרווחת התושבים ובעיקר לבטיחותם הן בעניין רעידות אדמה והן בבניית ממ"ד כנגד איומי טילים שגם העיר ראשון לציון חוותה.
אני סבור כי נכון למנות מחזיק תיק כזה בעיר ובמשרה מלאה, בעיקר בגלל גודל המשימה וגודל השעה ולהתוות מדיניות של פעולה עכשיווית במקרים המוגדרים סכנה ותוכנית פעולה רב שנתית בשאר המבנים העומדים בקריטריונים של החיזוק.
בזמנו נתנו מספר פתרונות לאי יכולת הספיגה במרכז העיר , כמו ניוד זכויות , שמצמצמת באופן ממשי את הצפיפות ומאפשרת את חיזוק המבנים מבלי להעמיס על התשתיות .
אני שמח ששרת הפנים איילת שקד רואה בכך פרוייקט לאומי ודוחפת למתן פתרונות מיידים בנושא."

מירל לוטן, תושב ראשון לציון, מהנדס, סא"ל במיל’ פורש פיקוד העורף, חבר ועדת מל"ח, עוסק בתחום החירום ומניעת אסונות מעל 20 שנים. מביע את דעתו בנושא:

"לצערי תחום החירום מוזנח בחלקו כבר עשרות שנים והגישה הרווחת ש"יהיה טוב". אירוע הבניין בחולון אשר פונה וקרס למחרת, היה פשוט נס וכידוע לא תמיד קורים ניסים. הבניין בכתובת רח’ אנילביץ 30 כבר פונה והמבנה מיועד מיועד לפרוייקט "פינוי בינוי". זה טוב כפעולת מנע מקומית, אבל זה רק קצה הקרחון בראייה של העיר כולה. יש בראשון לציון מאות מבנים שחייבים חיזוק לפי התוכנית שגובשה ע"י ראש העיר לשעבר מר מאיר ניצן, וביניהם יש גם כאלה בסכנת התמוטטות. לדוגמה המבנה בכתובת רח’ אנילביץ 28, סומן ע"י העירייה לפני שנים רבות כמבנה "בסכנת התמוטטות", השלט כבר דהה (מצורף הצילום). למרות זאת בבניין הזה עדיין גרות משפחות. 
משמעותו של "עקרון הזהירות המונעת" היא שאם מצב מסוים עלול לפגוע בבריאות אנשים, יש לנקוט בכל אמצעי זהירות גם אם הסיכון לא הוכח מדעית, כלומר מספיק להתריע על האפשרות לנזק ללא הוכחה כדי לחייב את הגורמים האחראים לפעול כדי להגן על חיי אדם והסביבה. 

להבנתי, במתאר עירוני הגורם האחראי היא העייריה עם כל צוות המומחים. במקרה של מבנים ישנים, אחריות הביצוע היא של מהנדסי מחלקת ההנדסה של העירייה לבדוק מקצועית את המבנים הישנים ולקבוע את מצבם, למפות את הממצאים ולהחליט על תוכנית פעולה עירונית רב שנתית לשינוי המצב הקיים כנגזרת ממצבם בפועל של אותם מבנים ישנים.  
תיקון המבנים הוא באחריות ובמימון בעלי הנכס, אבל מי אחראי על מניעת אסון? 
בעיניי לחיי אדם יש ערך עליון, לכן הגיע הזמן שכל הגורמים ישתפו פעולה בעדיפות עליונה, לגבש וניהול תוכנית משולבת רב שנתית ללא שום דחייה ובכך למנוע את האירוע הטרגי הבא. "

תגובת העירייה לנושא:  ראש העירייה, רז קינסטליך, פועל באופן אישי בנושא ואף נפגש עם דיירי הבניין באנילביץ’ שצפוי להתפנות בחודש הקרוב. פעילות העיריה בתחום המבנים המסוכנים מוסדרת בחוק העזר שאושר לאחרונה. הנושא יועלה לדיון בהנהלה ואנו נפעל בהתאם.

 

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

יש לי שאלה לגדי ברקאי
לשכת המסחר

 

מדורים