חיפוש
 
לדף הבית >>     פרשת השבוע >>

אקטואליה מהפרשה: שופטים תשעט

 

לא עובר יום  שלא מזכירים לנו באתרי החדשות השונים את מערכת המשפט.. אם זה סיפור של.  יועץ משפטי לכל משרד או ומעורבותו של בג”ץ וכן הלאה. פרשתנו עוסקת  בחובה להקים מערכת משפט  כפי שנאמר בתחילה: ”שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך” 

 

לא עובר יום  שלא מזכירים לנו באתרי החדשות השונים את מערכת המשפט.. אם זה סיפור של.  יועץ משפטי לכל משרד או ומעורבותו של בג"ץ וכן הלאה. פרשתנו עוסקת  בחובה להקים מערכת משפט  כפי שנאמר בתחילה: "שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך" חז"ל ידעו להבחין בין השופטים שהם :הדיינים הפוסקים את הדין. לבין השוטרים:"הרודים את העם .. שמכים וכופתים במקל וברצועה עד שיקבל עליו את דין השופט".( מעין הפרדת רשויות) ובהמשך  הפרשה מוזכר מעמדו החוקי  של המלך.ומעמד בית הדין העליון.

. והחובה לציית "לכל אשר יורוך" ! וכמובן הדרישה לחקור היטב כל פרשיה, פסק הדין בכל מקרה אז והיום  מתבסס על סמך עדויות בדוקות כפי שאומנם נכתב:

"על פי שנים עדים או שלושה עדים. יומת המת .. לא יומת על פי עד אחד". ובהמשך :

" לא יקום עד אחד באיש לכל עוון ולכל חטאת אשר יחטא. על פי שני עדים או על פי שלושה עדים יקום דבר" ולמרות כל זאת לפעמים אנו נוהגים גם על פי עד אחד כמו

אם יבוא אדם(משגיח למשל) ויעיד על  אכל מסוים שאינו כשר או כשר נקבל דבריו. בנוסף , על מנת לסייע ולהתיר עגונות, קבעו חז"ל שעדות איש אחד תספיק להתיר לאישה להינשא שוב.

למרות מה שפוסק הרמב"ם:"נשים פסולות לעדות מן התורה". נמצאו הרבה היתרים לקבל עדותן בדיני איסורים וענייני נשים ויש כיום טוענות רבניות בבתי דין המייצגות נשים בבתי הדין הרבניים. ולאחרונה התפרסם על נשים המשמשות כמשגיחות כשרות . הכלל אומר: בכל דבר שעד אחד נאמן – אישה נאמנת.

עם תחילת חדש אלול אנו נדרשים גם למדרש על המילים: "תיתן לך"  שמשמעו שכל אדם צריך להציב שוטר ושופט על עצמו ,שהרי אפילו על נמלה נאמר "לך אל נמלה עצל ראה דרכיה וחכם אשר אין לה קצין שוטר ומושל (ובכל זאת) תכין בקיץ לחמה אגרה בקציר מאכלה"

שבת שלום

חיים דברת. מודיעין

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

לשכת המסחר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים