חיפוש
 
לדף הבית >>     חדשות ראשון לציון והסביבה >>

חיידק הסלמונלה - איך נזהרים?

 

בעקבות הודעת משרד הבריאות על עלייה בתחלואה מחיידק הסלמונלה:* שימו לב לחותמת על הביצה והימנעו מאכילת ביצה חיה * חוברת הדרכה לציבור מופיעה באתר השירות הווטרינרי

 

 חיידק הסלמונלה הינו חיידק פתוגני העלול לגרום לתחלואת מעיים חמורה בעיקר באוכלוסיות רגישות כגון ילדים או קשישים. החיידק יכול לעבור בין בני אדם עקב היגיינה לקויה, למשל בעקבות אי שטיפת ידיים אולם הדרך העיקרית להעברתו לבני אדם הינה ממזון. קיים קשר חזק בין חיידקי סלמונלה לבין מזון מן החי , בדגש למזון מתעשיית העופות – בשר וביצים. מאמצים וכסף רב מושקע במניעת המצאות הסלמונלה בביצים למאכל אך לא ניתן להעלים לחלוטין את הפרשת החיידק.

על פי רוב, החיידק יופיע על קליפת הביצה, אך במקרים נדירים יותר הוא  עשוי להימצא בתוכן הביצים עצמן. מצב זה הינו מצב מסוכן לבריאות הציבור. השבוע פרסם משרד הבריאות הודעה על עלייה בתחלואה מחיידק הסלמונלה ב-14 מדינות אירופאיות ובישראל, לפי הודעת המשרד, העלייה בתחלואה במעיים החלה כבר בשנה שעברה, וקיימת סבירות גבוהה לכך שמקור החיידק הוא מביצים, אך עוד לא אותר מקור ספציפי או ודאי. בכל מקרה, על רקע הודעת זו מפרסם השירות הווטרינרי העירוני הנחיות לקנייה וטיפול בביצי מאכל.

יש לקנות ביצים בחנויות מכירה בעלי רישיון עסק הנדרש בחוק. מומלץ לרכוש ביצים המוחזקות במקרר בעמדת המכירה ובכל מקרה אין לקנות ביצים שהוחזקו בסביבה חמה (כלומר מעל 20 מעלות צלסיוס).יש להימנע מקניית ביצים שבורות או מלוכלכות ובכל מקרה אין לקנות ביצים שאינן חתומות. חותמת תקינה כוללת את שם תחנת המיון, גודל ביצה, תאריך אחרון לשיווק ותאריך אחרון לשימוש במקרר. קניתם ביצה מלוכלכת? אין לשטוף אותן שכן שטיפת הביצה מובילה לחדירה הזיהום שבקליפה לתוך הביצה. לאחר טיפול בביצים גולמיות יש לשטוף ידיים במים וסבון. השתדלו כמה שיותר להימנע מכך שביצים גולמיות או שברי קליפה יגעו במוצרי מזון אחרים ומשטחי הכנה. הימנעו מהפרדה בין חלמון לחלבון על ידי העברה בין שני חצאי ביצה. הדבר עלול לגרום לזיהום תוכן הביצה. כמו כן יש להימנע מאכילת ביצה חיה, רכה או ביצת עין שלא טוגנה משני צדדיה. הדבר נכון בעיקר אצל אנשים רגישים בריאותית כמו נשים בהריון, קשישים ואנשים בעלי בעיות בריאותיות.

זכרו, לביצים יש שני תקפי חיי מדף: תוקף לשיווק ותוקף במקרר בבית. אין לקנות ביצים בעמדות המכירה לאחר תום תוקף השיווק. אין להשתמש בביצים לאחר תוקף חיי השיווק אם לא מחזיקים במקרר בבית. ביצים קשות ניתן להחזיק עד חמישה ימים במקרר לאחר יום הבישול.

ד"ר יהונתן אבן צור וד"ר תומר ניסימיאן מהשירות הווטרינרי העירוני מזכירים כי באתר השירות הווטרינרי ניתן למצוא חוברת הדרכה לציבור בנושא זה.

 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

לשכת המסחר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים