חיפוש
 
לדף הבית >>     buypost תוכן שיווקי >>

עבודות קיץ מומלצות לבני נוער ועוד כמה טיפים מעשיים

 

פסח כבר עבר ואוטוטו חופשת הקיץ מתקרבת, הזדמנות טובה להרוויח קצת כסף לקראת השנה הבאה. איזו עבודות קיץ מומלצות לבני נוער, ומה כדאי לבדוק לפני שמתחילים לעבוד?

 

רננה פז

לעבוד כבני נוער זה לא עניין פשוט ודורש תמרון בין הזמן שיש להשקיע בפעילויות נוספות: ביה"ס, משפחה, חוגים וכדומה. החופש הגדול והקיץ מהווים הזדמנות מצוינת לבני נוער המעוניינים בכך לעבוד ולהרוויח כסף לקראת שנת הלימודים הבאה, למלא את זמן החופשה בתעסוקה רווחית ששכרה בצידה: היכרות עם שוק העבודה, לימוד כישורי חיים אותם קשה ללמוד במסגרות אחרות, פיתוח רשת הקשרים האישיים והכנה ממשית לקראת חיים עצמאיים כבוגרים. פתיחת חשבון בנק לנוער היא לרב אחת התחנות הראשונות בדרך לעבודת קיץ וכבר שם ניתן ללמוד להשוות בין האפשרויות השונות לפתיחת חשבון בנק: בירור ההטבות שניתן לקבל בכל אחד מהבנקים, השוואה בין האפשרויות השונות וקבלת החלטות בהתאם לדגשים שהתקבלו מראש. בואו ונראה איך עושים את, ולמה ניתן לצפות מעבודות קיץ לנוער.

הכירו את זכויותיכם

ימי הקיץ מאופיינים בביקוש עולה לעבודות מסוגים מסוימים שיכולים להתאים במיוחד לבני נוער: שמירה על ילדים קטנים ותינוקות כעזרה להורים עובדים בימי החופש הגדול, עזרה עם בעלי חיים עבור מי שרוצים לצאת לחופשה, מתן הדרכה ושיעורים פרטיים לילדים קטנים על מנת לקדם אותם לקראת שנת הלימודים הבאה, עבודות במכירות בקניונים או אונליין, עבודות מלצרות, עבודות במרכזי פנאי שונים המגבירים את נוכחותם ושעות עבודתם לקראת הקיץ, ועוד. לא משנה באיזו עבודה בסופו של דבר תעבדו ישנם תנאים בסיסיים אשר כל מעביד חייב לעמוד בהם מולכם ומול הרשויות. היכרות יסודית עם חוקים אלו היא היכרות עם זכויותיכם והצעד הראשון בדרך לשמירה על קבלתם.

ראשית, בואו ונדבר על שעות העבודה. החוק מפריד בין מספר קטגוריות שונות: גיל, עבודת קיץ או בזמן הלימודים ובמקרים מסוימים גם מין. אסור להעסיק ילדים מתחת לגיל 14 ואם מדובר על שנת הלימודים – אז העסקה מותרת רק מגיל 15. בתקופת הקיץ, החוק מאפשר גם לבני 14 לעבוד בעבודת קיץ. שעות העבודה גם הן מוגבלות: לא יותר מ-40 שעות שבועיות או 173 חודשיות, לא יותר מ-8 שעות יומיות. החוק אינו מאפשר העסקת לילה לבני נוער אלא אם כן קיים אישור מיוחד, ככלל – בני נוער עד גיל 16 רשאים לעבוד רק בין השעות 8:00-20:00, ובין הגילאים 16-18 רק בין השעות 6:00-22:00 ולא בימי מנוחה על פי דתם. 

אסור להעסיק בני נוער בתחומים בהם קיים סיכון, גופני או נפשי, לבריאותם. בין התחומים הללו ניתן למנות את תחום הבנייה, עבודה עם חומרים מסוכנים (כגון מעבדה או עבודה עם חומרי הדברה), תחומי רפואה שונים (מחשש הדבקה), מפעלי ייצור רבים או בתנאים קיצוניים. גם עבודת סבלות כוללת מגבלות משקל וזמן מקסימאליים מותרים – עד שעתיים רצופות ולא מעל משקלים מסוימים השונים בין נערות ונערים.

תנאי שכר

בני נוער זכאים לשכר מינימום המוגדר כאחוז מסוים משכר המינימום הכללי הקיים בשוק, בהתאם לגילם: עד לגיל 16 – 70% או 22.54 ₪ לשעה, בגילאים 16-18 75% או 24.15 ₪ לשעה ובגילאים 17-18 80% או 26.73 ₪ לשעה. ישנם מצבים שונים בהם השכר המינימאלי שונה, לדוגמה כאשר העבודה מתבצעת כחלק מהכשרה מקצועית במסגרת הלימודים ואז השכר לשעה עומד על 19.32 לשעה או מדובר במסגרת פעילות בחינוך קדם צבאי שם השכר ניתן על ידי ביטוח לאומי ועומד על 98.92 ₪ ליום.

בני נוער יכולים להרוויח סכומים גבוהים יותר משכר המינימום אך לעולם לא שכר נמוך מהשכר הזה. נוסף על השכר הבסיסי בני נוער זכאים להחזר נסיעות שאינו עולה על 22.60 ₪ ליום אלא אם כן נקבע אחרת בתנאי העסקה. החזר זה נכלל בחישוב לצורך תשלום מס אשר מקנה לבני נוער נקודת זיכוי נוספת בחישובי המס כלומר חישוב של 3.25 נקודות זיכוי במס לנערים ו- 3.75 נקודות זיכוי לנערות עובדות. למרות שבני נוער חייבים בתשלום מס הכנסה, במרבית מקרי עבודות קיץ לבני נוער לא יהיה עליהם לשלם מס הכנסה כלל כיוון שחישוב המס המגיע הוא שנתי וכולל את חודשי הלימודים בהם הם אינם עובדים.

טיפים נוספים לפני הקבלה לעבודה

  • לפני שחותמים על חוזה – להתייעץ עם הורה או מבוגר אחראי ולעבור איתו על החוזה
  • לוודא מראש כמה כסף תקבלו ותמורת מה. וודאו בתלוש המשכורת שמה סיכמתם אכן מתקיים
  • בררו מראש איפה הכי  ישתלם לפתוח חשבון בנק להעברת המשכורת - כל בנק מציע תכנית הטבות קצת שונה 
  • אם אתם עובדים יותר מ-6 שעות ביום או בימי שישי וערבי חג, מגיעה לכם הפסקה רצופה של 30 שעה לפחות
  • על המעסיק לנהל רישום מדויק של שעות העבודה שלכם ולהחתים אתכם על שעות העבודה בסוף כל יום
  • מעסיק ידרוש צילום ת"ז שלכם או של הוריכם ואישור רפואי בתוקף
  • תוך שבוע מיום קבלת העבודה אתם אמורים לקבל דף מידע מהמעסיק המפרט את כל הפרטים בנוגע לעבודה וסוג, שעות ושכר לו אתם אמורים לצפות.

 

עבודות קיץ מומלצות לבני נוער

חונכות ומתן שיעורים פרטיים – שכר ממוצע לבני נוער הוא 40-60 ₪ לשעה, ניתן למצוא עבודות כאלו לאתרי חיפוש עבודות ברשת

שמרטפות – בממוצע כ- 40 ₪ לשעה

דוגווקר  - שכר ממוצע של 20-50 ₪ לשעה, עבודות יש באתרים ייעודיים ברשת וברשתות החברתיות

מכירות בחנות  - עבודה בחנויות של רשתות גדולות וסופרים (קופאי / מלקט / פורק וכדומה) – בין 30-50 ₪ לשעה בממוצע

מכירות (עם בונוסים)  - אנשי מכירות לחברות ביטוח / אשראי / תקשורת וכדומה – בסיס של כ-7000 ₪ לחודש + כ-1000 ₪ בבונוסים

אנשי שירות לקוחות (עבודה אפשרית לפעמים גם מהבית) – שכר ממוצע של כ-8000 ₪ לשעה, מעט עבודות המתאימות גם לבני נוער

מלצרות – עבודה לא קלה שיכולה להיות מתגמלת בהתאם לעומס במקום העבודה ודרך חלוקת הטיפים. גם אם סוכם שהשכר יורכב מטיפים בלבד, על המעסיק להשלים את השכר לשכר המינימום במידה והשכר מהטיפים לא הגיע לשכר זה.

מזון מהיר וטבחות – עבודה לא קלה עם משכורות שיכולות להגיע גם ל 30-50 ₪ בשעה

משלוחים  - לבעלי קטנועים, לרוב משכורת בסיס בתוספת טיפים שיכולים להגיע לסביבות 30 ₪ לשעה.

מדריכים בקייטנה  - לרוב מקבלים את שכר המינימום, אבל לפעמים בקייטנות פרטיות או אחרי הכשרה מקבלים יותר.

לסיכום

עבודת בני נוער בחודשי הקיץ מכשירה אותם לחיים טוב יותר מכל שיעור תיאורטי אותו הם יכולים ללמוד בנושא. פיתוח אחריות, מנהיגות, תחומי עניין, התנהלות פיננסית הם חלק קטן ממה שילמדו בהתנסות בשוק העבודה בפועל, בתוספת לשכר אותו ירוויחו והתעסוקה המובנית לחודשי החופשה הארוכים.

קרדיט: Shutterstock

 
 
 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

סרטון 2 דקות

סרטון 2 דקות

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

מעגלי התמיכה של פורום המומחים

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים